Tel.Telefonisch boeken? 053 - 230 36 55
Klantenservice Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

AGEMENE VOORWAARDEN BERG EN MEER

Berg en Meer Alpenvakanties erkent de voorwaarden gesteld door de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen). Deze vindt u onder onder volgende link.

www.anvr.nl/DownloadItem

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op het gebruik van deze website met betrekking
tot de overeenkomst tussen Berg en Meer (K.v.K. 56145551), hierna te noemen: “Berg en Meer”, en de reiziger, tenzij daarvan nadrukkelijk en schriftelijk door partijen is afgeweken. 

 

ALGEMENE INFORMATIE BERG EN MEER.

Aankomst en vertrek
In het algemeen is uw accommodatie tussen 14.00-18.00 uur beschikbaar op de dag van aankomst. In drukke periodes kan het voorkomen dat uw accommodatie op een later tijdstip beschikbaar is. Bij aankomst op zaterdagmiddag of zondag dient u er rekening mee te houden dat winkels en banken gesloten kunnen zijn. Op de laatste dag van uw verblijf dient u vanaf 10.00-12.00 uur de accommodatie vrij te geven. Deze regels zijn internationaal. Afwijken van de genoemde tijden is soms (na overleg met de verhuurder) mogelijk, soms is dit ook absoluut uitgesloten.
Indien u denkt na 18.00 uur te arriveren is het noodzakelijk dit aan de accommodatieverschaffer te melden. Dit geldt ook indien u op een andere dag of tijd dan de mogelijke aankomstdag/tijd aankomt. In populaire vakantiegebieden loopt u anders het risico dat uw accommodatie niet meer beschikbaar is. In zo’n geval worden de kosten van de ongebruikte nacht(en) niet terugbetaald.

Aansprakelijkheid
U dient uw accommodatie naar beste weten en volgens bestemming te gebruiken en onderhouden. U bent aansprakelijk voor alle verlies en/of schade aan de accommodatie en/of inventaris, ongeacht of deze schade en/of verlies het gevolg is van nalatigheid of daden van uzelf of derden. Van bijzondere voorzieningen, zoals excursies, rondleidingen, bezichtigingen en sportcursussen maakt u op eigen risico gebruik.

Aansprakelijkheid bij boeking
Degene die een reis boekt voor (ook) andere deelnemers is hoofdelijk aansprakelijk voor alle anderen die hij aanmeldt. Ten aanzien van minderjarige reizigers moet worden aangetoond dat ouders of voogden toestemming hebben verleend.

Afstanden
Bij de beschrijving van de gepubliceerde accommodaties hebben wij de reisafstand vanaf Utrecht vermeld. Wellicht ten overvloede wijzen wij u erop dat het hier om een indicatie gaat.

All inclusive
Bij de All Inclusive accommodaties zijn naast Volpension (ontbijt, lunch en diner) allerlei extra’s inbegrepen. Wat inbegrepen is, staat vermeld bij de accommodatie. U ontvangt bij het inchecken bij de meeste accommodaties een plastic bandje waarmee u zich kunt identificeren. Dit kan variëren van gratis lokale (non-alcoholische) drankjes, snacks (vaak zoete) tot het gebruik van (water)sportfaciliteiten. Wij hebben deze informatie zo zorgvuldig mogelijk vermeld. Het kan echter voorkomen dat gedurende het seizoen wijzigingen in gepubliceerde tijden van eten en drinken optreden, ook kan het gebruik van bepaalde faciliteiten worden aangepast. U wordt door de accommodatieverschaffer over de details geïnformeerd, bv. waar de drankjes en andere extra’s van het All Inclusive verkrijgbaar zijn. Wij aanvaarden hiervoor geen aansprakelijkheid. Aan bepaalde (water)sportfaciliteiten zijn regels verbonden zoals bv. het gebruik met begeleiding, een vereist certificaat of een beperkt aantal uren per dag. Houd er rekening mee dat ondanks de All Inclusive verzorging er bepaalde tijden zijn waarop restaurants of bars gesloten zijn. 

Andere culturen 
Een vakantie in het buitenland betekent in aanraking komen met een volstrekt andere cultuur en met alles wat daarmee samenhangt, zoals eetgewoonten, hygiënische omstandigheden, de vaak minder ontwikkelde infrastructuur en de bewoners met hun afwijkende gewoonten en gebruiken. Dat is een van de aantrekkelijke kanten van de vakantie, maar ook een aspect om bij uw vakantieverwachtingen rekening mee te houden. Indien u andere zeden en gewoonten respecteert en tolereert kan u dat veel ergernis besparen. Ook de inrichting van uw accommodatie is anders dan thuis, deze is wat bv. interieur, sanitair en keukeninventaris betreft eenvoudiger. De elektriciteit en watertoevoer laten het wel eens afweten en reparaties nemen soms wat langer tijd in beslag dan u en wij zouden willen. Echter veelal zal de lokale bevolking met een glimlach haar uiterste best doen om uw verblijf tot een succes te maken. Ook moet rekening worden gehouden met de mogelijkheid van bouwactiviteiten op de bestemming, van beperkte openingstijden van winkels en uitgaansmogelijkheden en beperkter aanbod van faciliteiten en verbindingen tijdens het laagseizoen op de bestemming. Uiteraard kunnen wij hiervoor geen verantwoordelijkheid dragen.

Annulering door de opdrachtgever
Indien de reiziger zonder overleg de geboekte reis voortijdig afbreekt, is de reiziger ook over de niet genoten aangemelde nachten de volledige reissom verschuldigd. Slechts in uitzonderlijke gevallen kan worden overgegaan tot een gedeeltelijke restitutie, welke in ieder geval geschiedt onder aftrekking van 25% administratiekosten. Dit in aanvulling op artikel 8 van de ANVR Reisvoorwaarden. In uitzonderlijke gevallen kan Berg en Meer genoodzaakt zijn af te wijken van de standaard annuleringsvoorwaarden, dit geschiedt alleen indien een accommodatieverschaffer andere annuleringsvoorwaarden hanteert dan de gebruikelijke voorwaarden zoals vermeld in artikel 9 van de ANVR reisvoorwaarden.

Annulering tijdens kantooruren
Annulering is alleen mogelijk per e-mail, tijdens kantooruren op werkdagen van 09.00-18.00 uur. U ontvangt binnen 24 uur een bevestiging.

Dagen tot vertrek Percentage van de reissom:

Tot 42 dagen 15%

42 tot 21 dagen 30%

21 tot 14 dagen 50%

14 tot 5 dagen 75%

5 t/m na vertrekdag 90%


Bedden
Nederlanders zijn gemiddeld genomen de langste mensen ter wereld. Een standaard bed is gemiddeld 1.80 m lang. Als u een kamer reserveert waar plaatsing van een extra bed voor de derde en eventueel vierde persoon mogelijk is, kan dit extra bed een opklapbed, divanbed, slaapbank of stretcher zijn. Slaapbanken zijn veelal slaapplaatsen in de woonkamer van een appartement, bungalow of villa. Een extra bed gaat ten koste van de leefruimte. De bedden in uw vakantieland zijn vaak minder comfortabel dan u thuis gewend bent.

Beschrijving accommodatie
De beschrijving van de accommodaties is zo objectief mogelijk opgesteld.

Bouwactiviteiten
De vraag naar de populaire vakantiebestemmingen neemt toe. Om deze reden wordt er ter plaatse nog steeds gebouwd, nieuwe wegen worden aangelegd etc. Vaak worden deze initiatieven ontplooid door plaatselijke overheden of andere accommodatieverschaffers waarmee wij geen contract hebben en waarop wij dus geen enkele invloed kunnen uitoefenen. Enige overlast door bouwactiviteiten kan dan ook niet helemaal worden uitgesloten.

Bij boeking opgeven
In de tekst treft u soms een aantal zaken aan die bij boeking opgegeven dienen te worden, zodat de accommodatieverschaffer al voor uw komst hiervan op de hoogte is. Deze zaken dienen direct bij boeking in ons reserveringssysteem doorgegeven te worden.

Classificatie
Wij publiceren in de meeste gevallen de classificatie zoals die in het betreffende land gehanteerd wordt. Echter, elk land hanteert een eigen categoriesysteem en deze zijn dus niet onderling vergelijkbaar. Ook dient u er rekening mee te houden dat de kwaliteit die bij een bepaalde categorie hoort, soms minder kan zijn dan wij verwachten en gewend zijn.
***** luxe
**** 1e klas
*** middenklasse
** toeristenklasse
* eenvoudige toeristenklasse
Soms wordt door ons gewerkt met halve sterren, bv. ***1/2. Dit wil zeggen dat wij de accommodatie beter vinden dan middenklasse, doch niet goed genoeg voor 1e klas.

In geval van appartementen is een classificatie niet gebruikelijk. Hiervoor hanteren wij zelf een classificatie van 1* tot 5*. De sterren worden gegeven voor o.a. aantal m2, moderne inrichting en apparatuur, faciliteiten, keukeninrichting en extra’s. 

Extra kosten ter plaatse
Deze kosten betreffen veelal elektriciteit, water, schoonmaak en toeristenbelasting, kluisjes etc. Wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden indien deze tussentijds gewijzigd worden. De genoemde kosten dienen ter plaatse direct te worden verrekend bij aankomst of voor vertrek, als onderdeel van een overeenkomst tussen cliënt en plaatselijke onderneming. U treft hier ook informatie aan of u eventueel dekbedovertrekken, lakens, slopen, hand- en theedoeken moet meenemen.

Faciliteiten gratis of niet gratis
Wij vermelden in onze publicatie soms prijzen van sportfaciliteiten, sauna, zwembaden en andere faciliteiten van een accommodatie of in de omgeving. Dit houdt niet in dat de overige faciliteiten zoals minibar, gebruik van spelletjes of TV-kanalen, discotheek e.d. gratis zijn, tenzij wij dit uitdrukkelijk vermelden. Waar dit niet vermeld is, was dit op het moment van publicatie niet bekend. Verder is het gebruik van een zwembad, glijbanen, sauna en andere faciliteiten vaak gebonden aan openingstijden/dagen. Deze verneemt u ter plaatse.

Faciliteiten & entertainment
Bij een aantal beschrijvingen zijn bepaalde faciliteiten of entertainment opgenomen. U dient er rekening mee te houden dat de mogelijkheid bestaat dat deze faciliteiten of entertainment in het laagseizoen van de bestemming slechts in beperkte mate uitvoerbaar zijn en vaak afhangen van weersomstandigheden of het aantal gasten en hun belangstelling voor het georganiseerde. Tevens dient u er rekening mee te houden dat het animatiepersoneel (indien aanwezig), babysitters en crècheleidsters veelal alleen de taal spreekt van het land en/of van de grootste groep aanwezige gasten, tenzij anders in de beschrijving staat vermeld. 

Feestdagen & evenementen
Ook in het buitenland zijn diverse nationale, regionale en lokale feestdagen. Het is mogelijk dat tijdens uw verblijf in het betreffende land een feestdag wordt gevierd en dat hierdoor winkels, banken, musea en bezienswaardigheden gesloten zijn. Ook kan het voorkomen dat tijdens uw verblijf er bepaalde evenementen, congressen e.d. worden georganiseerd. Wij vragen hiervoor uw begrip. Wijzigingen in de faciliteiten en data van evenementen, zoals vermeld op de bestemmingspagina’s bij de gebieden zijn onder voorbehoud.

Geluidsoverlast & wangedrag
Wanneer rust voor u belangrijk is, let dan op het volgende; indien er vermeld staat ‘levendige’ omgeving dan is er sprake van een gezellige drukte van o.m. uitgaansgelegenheden. Een centrale ligging kan een voordeel zijn maar ook de nodige geluidsoverlast met zich mee brengen van verkeer en horeca/ uitgaansgelegenheden. Veel populaire bestemmingen zijn in het hoogseizoen en tijdens vakantieperiodes (ook die van het land zelf) erg druk. Veel accommodaties organiseren overdag en ’s avonds allerlei sportieve en gezellige activiteiten tot aan livemuziek of discotheek. In de tekst staat dit vermeld als entertainment en animatie. De normen van geluidsoverlast zijn toleranter dan in Nederland. Sommige bars sluiten pas wanneer de laatste gasten weggaan. Indien u gevoelig bent voor geluidsoverlast raden wij u aan te kiezen voor een accommodatie zonder discotheek of bar. Op luidruchtig gedrag van medevakantiegangers hebben wij en de accommodatieverschaffer slechts beperkte invloed. Houdt u zelf ook rekening met anderen. De accommodatieverschaffer kan u verzoeken uw gedrag op een of meerdere punten aan te passen. Mocht een dergelijk verzoek geen effect hebben dan heeft de leiding het recht u uit het complex te (laten) verwijderen.

Gezondheid & veiligheid
Voor onze reisbestemmingen gelden mogelijk (reis)adviezen en/of voorschriften op het gebied van de gezondheid of veiligheid. Voor informatie met betrekking tot uw gezondheid verwijzen wij u naar uw huisarts, GGD, het Ministerie van Volksgezondheid of www.lcr.nl. Voor informatie over reisadviezen kunt u terecht bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken, www.minbuza.nl

Huisdier
Of uw huisdier al dan niet welkom is, leest u in de tekst onder goed om te weten. U dient er rekening mee te houden dat het huisdier alleen op de kamer en niet in de openbare ruimtes van de accommodatie welkom zijn. De kosten die ter plaatse voldaan moeten worden, staan hierbij aangegeven. Huisdieren altijd bij boeking opgeven. Verder stelt een richtlijn van de Europese Unie voor het vervoer van huisdieren het volgende verplicht:
Honden, katten en fretten hebben een EU-paspoort nodig als zij op reis gaan naar het buitenland. Dit paspoort bevat een beschrijving van het dier, de naam en het adres van de eigenaar en het bewijs van vaccinatie tegen rabiës (hondsdolheid). Het paspoort kan worden verkregen bij de dierenarts.
Honden, katten en fretten moeten worden ingeënt tegen rabiës (hondsdolheid) en eigenaren zijn verplicht een identificatie (chip) bij hun dier aan te laten brengen. Beide kan de dierenarts doen.
De objecten waar huisdieren niet zijn toegestaan, zijn niet altijd ‘huisdiervrij’. De reden is dat er vaak verschillende regels zijn t.a.v. huurders en privé-eigenaren. Deze informatie is vooral bedoeld voor carapatiënten.

In de plaatsstelling
Indien een reiziger de reis moet annuleren, bestaat de mogelijkheid van in de plaatsstelling. Zie artikel 8 van de ANVR Reisvoorwaarden.

Inrichting & grootte
De inrichting en grootte van hotelkamers, appartementen en bungalows kunnen nogal verschillen. Vaak komt dit omdat het complex van verschillende eigenaren is, resp. door de ligging/ bouw van het complex. Dat maakt het soms moeilijk om een eenduidige beschrijving te maken. Uiteraard voldoen de accommodaties wel aan de minimum standaardeisen, zoals beschreven in de teksten. Mocht uw inrichting niet overeenkomen met de foto bij de beschrijving, dan vragen wij hiervoor uw begrip.

Kamers
• Bad of douche op de kamer: Daar waar kamers met bad of douche vermeld staan, is het onmogelijk dit ook op uw accommodatievoucher te vermelden. Hierop staat alleen douche vermeld. Ter plaatse verneemt u welke van de twee u krijgt.
• Eenpersoonskamer: Wij maken u erop attent dat wanneer u kiest voor verblijf in een eenpersoonskamer u er rekening mee dient te houden dat deze soms kwalitatief minder en/of minder gunstig gesitueerd is dan een tweepersoonskamer in dezelfde accommodatie.
• Tweepersoonskamer: Bij het reserveren van een tweepersoonskamer kan het voorkomen dat op uw accommodatievoucher een driepersoonskamer (triple room) vermeld staat. Dit betekent niet dat u in een driepersoonskamer gehuisvest wordt. Indien u met 2 personen reist krijgt u een kamer voor 2 personen.
• Drie- of vierpersoonskamer: In de meeste gevallen als er een drie- of vierpersoonskamer wordt gepubliceerd gaat het om een tweepersoonskamers waar een extra bed, bedbank of stretcher voor de 3e of 4e persoon wordt bijgeplaatst. Op uw accommodatievoucher staat een driepersoonskamer (triple) als de kamer voor maximaal 3 personen geschikt is of vierpersoonskamer (quadruple) als de kamer voor maximaal 4 personen te boeken is. Dit betekent niet dat u in een (grotere) drie- of vierpersoonskamer wordt geplaatst als u met 2 personen boekt.
• Familiekamer: In sommige gevallen is een familiekamer een 2-persoonskamer waar voor de 3e of 4e persoon een extra bed, bedbank of stretcher wordt bijgeplaatst.
• Minimale bezetting kamer 3/4-pk 3 pers: Indien u deze of soortgelijke beschrijving tegenkomt, betekent dit dat voor dit kamertype een minimale bezetting geldt, in dit geval van 3 personen. Een verblijf voor 2 personen kan niet worden geaccepteerd.

Kinderkorting eigen vervoerreizen
In alle gevallen waarin genoemde kinderkortingen gelden, moet het kind (of de kinderen) vergezeld worden door min. 2 volbetalenden en verblijven op dezelfde kamer. Indien voor kind(eren) een eigen kamer wordt verlangd, vervalt de kortingsregeling. In het geval kinderkorting berekend moet worden over de prijs tellen alle personen mee voor de prijsbepaling. Kinderkorting wordt berekend over de laagst gepubliceerde bezetting. De kortingsregeling wordt per kind vastgesteld en kan per kamertype verschillen. De leeftijd op de dag van vertrek is bepalend voor de korting. Eventuele maaltijden en kosten voor een kinderbed dienen in de regel ter plaatse te worden voldaan. Voor kinderbedjes gelden vaak behoorlijke huurprijzen.
Appartementen, bungalows, vakantiewoningen, etc; hiervoor wordt in de regel geen kinderkorting gegeven. Kinderen ongeacht de leeftijd worden hier als persoon meegeteld voor de bezetting.

Kookmogelijkheden
In de meeste woningen is sprake van een open keuken of kitchenette, d.w.z. een niet afgeschermd gedeelte van de woonkamer, waarin zich een koelkast, een kooktoestel (gas, elektrisch of keramisch) en een klein aanrecht bevinden. In veel gevallen zijn keukens en kitchenettes slechts geschikt voor het bereiden van een eenvoudige maaltijden. In uw vakantiekeuken moet u wel eens een beetje improviseren. Omdat (typisch Hollandse) attributen waar u thuis aan gewend bent, zoals een kaasschaaf, koffiefilters, afwasborstel en een goede blikopener soms ontbreken. Ook bestaat het kooktoestel soms maar uit 2 kookplaten waarvan er een als warmhouder dient. 

Linnengoed
Een tip, neemt u wat hand- en theedoeken mee, zelfs als huishoudlinnen is inbegrepen. Als in de tekst staat dat u ter plaatse bed- en huishoudlinnen kunt huren, is het verstandig dit reeds bij de reservering op te geven. Soms bent u verplicht ter plaatse het bedlinnen te huren, ook dit vermelden wij in de tekst. Doorgaans is de prijs per week (extra set bij langer verblijf). Indien in de beschrijving staat vermeld dat het linnengoed eenmaal per week wordt verwisseld, dan betekent dit dat aan het einde van de week het linnengoed verschoond wordt. Blijft u slechts een week dan wordt er dus tijdens uw verblijf geen linnengoed verwisseld.

Maaltijden
Bij logies/ontbijt begint de verzorging op de dag na aankomst en eindigt op de dag van vertrek met ontbijt. Bij half- en volpension begint de verzorging met resp. het diner en/of lunch op de aankomstdag en eindigt op de vertrekdag altijd met het ontbijt. Koffie, drankjes (behalve koffie en thee bij het ontbijt) zijn niet standaard bij de prijs inbegrepen. Bij All Inclusive start de verzorging in vrijwel alle accommodaties vanaf het moment dat u bent ingecheckt en eindigt de verzorging op het moment dat u uitcheckt. Sommige accommodaties staan het toe dat u voor of na het uitchecken van alle faciliteiten en verzorging gebruik mag maken. Andere accommodaties berekenen hier kosten voor of staan het niet toe.
Indien u door late aankomst op de bestemming een van de maaltijden en/of andere verzorging, zoals bv. drankjes bij een All Inclusive verblijf, mist is hiervoor geen restitutie mogelijk. 
Hierbij noemen wij een aantal punten waar u rekening mee dient te houden: het ontbijt dient u normaal gesproken te nuttigen voor 10.00 uur. Over het algemeen wordt meestal een continentaal ontbijt geserveerd meestal koffie of thee, brood(jes), boter en jam. Vleeswaren, kaas en vruchtensap zijn vaak tegen betaling te bestellen. In drukke periodes is het mogelijk dat het diner en/of ontbijt in 2 zittingen worden geserveerd. Het kan voorkomen dat u met meerdere gasten aan tafel dineert. In kleinere accommodaties hanteert men vaak vaste etenstijden.
Indien er weinig gasten dineren, kan het voorkomen dat de maaltijden worden uitgeserveerd in plaats van dat ze in buffetvorm zijn. Indien er melding wordt gemaakt van een keuzemenu kan dit ook inhouden dat u alleen een keuze wordt aangeboden bij het hoofdgerecht. Indien u ontevreden bent over de maaltijden, kunnen wij daar geen oordeel over geven daar smaak en kwaliteit veelal persoonlijk zijn. Verder heeft elk land zijn eigen eetgewoontes zoals veel salades, koude of lauwe gerechten. In bepaalde accommodaties is het gebruikelijk is dat men gepaste kleding draagt tijdens het diner, houdt hiermee rekening bij het inpakken van uw bagage.

Maximale bezetting & logés
Voor alle accommodaties geldt dat baby’s worden meegeteld in de maximale bezetting van een appartement, bungalow of hotelkamer. Bewoon een vakantiewoning nooit met meer personen dan het maximaal aantal dat staat aangegeven. Indien u een logé heeft (binnen het maximum aantal personen) meldt u dit dan, hiervoor kunnen extra kosten in rekening worden gebracht. 

Nieuwbouw
Nieuwbouw biedt u voor- en nadelen. Het eerste jaar profiteert u vaak van relatief voordelige prijzen voor een splinternieuwe accommodatie. Daar staat tegenover dat u rekening dient te houden met afrondende werkzaamheden, jonge aanplant en het nog niet gereed zijn van bepaalde aanvullende faciliteiten, zoals bv. winkeltjes en fitness. De vermelde openingsdatum bij nieuwe accommodaties is altijd een geplande openingsdatum. Door weersomstandigheden, het door autoriteiten langzaam verstrekken van vergunningen of andere onvoorziene omstandigheden, kan het voorkomen dat de accommodatie later opent dan in de publicatie vermeld staat.

Ongebruikte reisonderdelen
Voor (deels) ongebruikte reisonderdelen zoals hotelovernachtingen, skipassen en andere diensten wordt geen restitutie verleend. 

Parkeren
Wij geven zoveel mogelijk (vrijblijvend) informatie over de mogelijkheid en/of aanwezigheid van parkeergarages of (privé)parkeerplaatsen bij accommodaties. Deze parkeerplaatsen zijn niet gratis, mits dit expliciet staat vermeld, overigens geldt dit niet automatisch voor eventuele 2e of 3e voertuigen. Een indicatie van de kosten vermelden wij, indien bekend. Een parkeerplaats kan niet worden gereserveerd. De kosten voor een parkeerplaats dienen ter plaatse voldaan te worden. Het parkeren zowel op privé-terrein als op openbare parkeerplaatsen, is altijd voor eigen risico. Bij sommige accommodaties of autovrije plaatsen, dient u uw auto te parkeren in een nabijgelegen garage of parkeerplaats.

Persoonlijke gegevens
Artikel 2, lid 4 van de ANVR Reisvoorwaarden vereist de verstrekking van persoonlijke gegevens die voor de uitvoering van de reis van belang kunnen zijn. Deze bepaling betreft niet alleen een geestelijke of lichamelijke handicap doch ook andere hoedanigheden die voor de uitvoering van de reis, voor de reiziger zelf of voor de groep van belang zijn.

Problemen ter plaatse
Indien u ter plaatse met onvolkomenheden wordt geconfronteerd, dient u hiervan zo spoedig mogelijk melding te maken bij de betrokken dienstverlener, zodat deze een passende oplossing kan treffen. Schenkt deze, naar uw mening, onvoldoende aandacht aan de door u geconstateerde onvolkomenheden, dan dient u contact op te nemen met het noodnummer 0031-53-2303655 in Nederland. Indien u ontevreden bent over de manier waarop uw probleem wordt opgelost, laat uw klacht dan door de dienstverlener schriftelijk vastleggen. Dit rapport dient u ons uiterlijk 1 maand na terugkeer toe te sturen (zie ook de ANVR Reisvoorwaarden, artikel 17). Wat u niet moet doen bij ontevredenheid is uit eigen beweging, dus zonder overleg met ons, de gereserveerde accommodatie verlaten of andere accommodatie betrekken. U verliest dan uw eventuele rechten op vergoeding of compensatie.

Prijsvermeldingen en lokale activiteiten
We vermelden zoveel mogelijk informatie over lokale prijzen van liftpassen en geplande activiteiten en evenementen. Hoewel wij deze gegevens met de grootst mogelijke zorgvuldigheid verzamelen in samenwerking met bv. lokale VVV’s geven wij geen garanties omtrent de juistheid van deze gegevens. Deze faciliteiten en activiteiten vallen buiten het door ons aangeboden pakket. Deze informatie beschouwen wij als extra service aan u om de verschillende bestemmingen met elkaar te vergelijken.

Reisbescheiden
Als u uw vakantie heeft geboekt ontvangt u van ons een e-mailbevestiging, dit is tevens uw accommodatievoucher en eventuele vouchers voor andere geboekte reisonderdelen zoals bv. een bedlinnenpakket. Wij raden u aan uw reisbescheiden altijd op juistheid te controleren.

Reserveringskosten
Alle reserveringskosten en administratiekosten brengen wij per party in rekening, ongeacht het aantal personen. Deze kosten zijn onafhankelijk van de verblijfsperiode en worden eenmalig berekend. Als party wordt beschouwd een aantal bij elkaar behorende deelnemers, die tegelijkertijd voor hetzelfde object in dezelfde periode boeken. De reserveringskosten bedragen voor alle arrangementen € 15 per party. Bij annulering worden reserveringskosten niet gerestitueerd.

Schoonmaak 
De dagelijkse schoonmaak van uw appartement of bungalow is niet inbegrepen mits anders staat vermeld in de beschrijving. Indien aangegeven kunnen er schoonmaakkosten al dan niet verplicht worden berekend. Soms kunt u kiezen of u zelf schoonmaakt of dit, tegen betaling, laat doen. Bij hotels is de schoonmaak vrijwel altijd dagelijks, op zon- en feestdagen wordt er niet schoongemaakt. De normen en waarden op het gebied van schoonmaken zijn soms anders dan in Nederland. Verwacht tijdens uw verblijf geen grote schoonmaak. Meld problemen met de schoonmaak altijd tijdens uw vakantie! U zult begrijpen dat wij achteraf niets meer kunnen doen aan uw opmerkingen over onvoldoende schoonmaak of verstrekking van linnengoed. Tijdens uw vakantie kan met onmiddellijke aandacht van de receptie of het schoonmaakpersoneel zelf e.e.a. opgelost worden.

Service
Service hangt nauw samen met de graad van luxe en de soort accommodatie, maar verschilt ook van land tot land. Reken er niet te veel op dat het personeel u behulpzaam is bij het in- en uitladen van uw bagage of dat men u persoonlijk naar uw hotelkamer of appartement/bungalow zal begeleiden.

Toeristenbelasting
Deze is inclusief, tenzij anders vermeld. Voor kinderen geldt vaak een gereduceerd tarief of naar gelang de leeftijd zijn ze zelfs gratis. Aangezien de lokale overheden deze belasting plotseling en zonder vooraankondiging kunnen wijzigen, zijn alle genoemde bedragen onder voorbehoud.

Uitleg afkortingen
Voor de duidelijkheid treft u hieronder een verklaring aan van de afkortingen zoals deze in de informatie voorkomen.
LG = logies
LO = logies/ontbijt
HP = halfpension
VP = volpension
bd = bad of douche
AI = all inclusive
do = douche
ba = bad
wc = toilet
bl = balkon
bt = balkon of terras
te = terras

Verblijfsduur

 In de regel is uw arrangement en verblijf van 18.00 uur op uw aankomstdag tot en met 9.00 uur op uw vertrekdag. Indien anders vermeld zijn die tijden geldig.


Vertraging bij aankomst
Indien u door welke oorzaak dan ook met veel vertraging op uw vakantiebestemming arriveert (bv. na 20.00 uur), wilt u dan zelf telefonisch de accommodatie op de hoogte brengen van uw verlate aankomst. Het kan zijn dat de receptie vanaf het aangegeven tijdstip gesloten is. Indien u later arriveert dan de gereserveerde dag van aankomst of eerder vertrekt dan de oorspronkelijk geboekte vertrekdag, ontstaat geen recht op restitutie van de niet gebruikte dagen van de accommodatie of niet gebruikte maaltijden. Let wel, het is niet altijd mogelijk om een dag later aan te komen. Wanneer dit bv. een zon- of feestdag is, kan de receptie gesloten zijn. 

Verzekeringen
Verzeker u goed. Dit kan u in geval van problemen of ziekte een hoop onnodige kosten en ellende besparen. Houd bij het afsluiten van een reis- en/of annuleringsverzekering rekening welke verzekeringen noodzakelijk of wenselijk zijn in uw specifieke situatie, o.a. afgestemd op uw vakantieplannen en -activiteiten. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor schade als gevolg van omstandigheden die ons niet kunnen worden toegerekend en waarvoor passende verzekeringen dekking bieden.

Waarborgsom
Bij veel campings en verhuurders van materialen of fietsen, dient u bij aankomst verplicht een garantie af te geven met een creditcard soms is het mogelijk een waarborgsom te voldoen, ook al staat dit niet altijd in de betreffende beschrijving vermeld. Op de vertrekdag zal deze waarborgsom (meestal bank of cheque) na controle van uw accommodatie geretourneerd of, indien u met een creditcard een garantie heeft gegeven, verrekenend worden, onder aftrek van de eventueel te betalen kosten, zoals schade aan of vermissing van inventaris, gas, licht, water, evt. extra schoonmaakkosten, wisseling beddengoed etc. Verlaat u de camping buiten de openingstijden van de receptie dan krijgt u de waarborgsom na terugkomst in Nederland (het kan zijn dat bank- of postwisselkosten in dit geval worden berekend). Wij kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor gehele of gedeeltelijke teruggave van de waarborgsom en/of inhouding via de creditcard. Dit is een zaak van de dienstverlener.

Wangedrag
Bij wangedrag waarbij inbreuk wordt gemaakt op de privacy van andere gasten of in het algemeen overlast wordt veroorzaakt, houdt de dienstverlener, zich het recht voor u na een eerste waarschuwing de toegang tot uw accommodatie te ontzeggen. Daarnaast kunnen wij niet aansprakelijk worden gesteld voor het wangedrag van andere gasten.

Wijziging na de totstandkoming van de boeking
Indien er wijzigingen komen in uw bestaande boeking, zijn wij veelal genoodzaakt wijzigingskosten in rekening te brengen. Tot 28 dagen voor vertrek bedragen deze € 27 per boeking.

Algemeen
Voor alle voorkomende gevallen die in deze niet zijn genoemd, honoreert Berg en Meer de algemeen geldende voorwaarden zoals die door het A.N.V.R. worden gehanteerd.

Stichting Garantiefonds Reisgelden
Ons bedrijf is aangesloten bij SGR. Alle in deze reisgids aangeboden reizen, met uitzondering van vluchten per lijndienst die geen onderdeel uitmaken van een pakketreis, vallen daarom onder de Garantieregeling van de SGR. Deze regeling houdt in dat de consument ervan verzekerd is zijn vooruitbetaalde reisgeld terug te krijgen, als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen tegenprestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorg gedragen voor de terugreis. Voor een volledig overzicht van uw rechten verwijzen wij u naar de Garantieregeling van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).

Copyright. © 2009 Berg en Meer
Niets mag worden verveelvoudigd en/ of openbaar gemaakt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Berg en Meer

Reisorganisatie
Alle reizen worden georganiseerd door:

Berg en Meer Alpenvakanties
Holthuizerstraat 9
7482 ES Haaksbergen
info@bergenmeer.nl
www.bergenmeer.nl